Ce este frana de motor
Frana de motor implica o combinatie de componente si sisteme care colaboreaza pentru a incetini vehiculul fara a utiliza franele traditionale. Aceasta este eficienta si economica, prelungind durata de viata a sistemului de franare si oferind un control sporit asupra vehiculului. In contextul parcurilor de dezmembrari auto, toate aceste componente pot fi reutilizate sau verificate pentru a asigura functionarea optima a franei de motor.
Cand conduci, vei observa ca daca iei piciorul de pe pedala de acceleratie, masina incepe sa incetineasca chiar si fara franare. Daca schimbi vitezele, vei incetini si mai mult. Aceasta este frana de motor. Atentie, insa! Incetinirea prea devreme, atunci cand turatiile sunt inca mari, va face ca motorul sa scoata un zgomot puternic si deranjant.
De asemenea, este important sa retii ca frana de motor va functiona numai atunci cand masina este in viteza si nu atunci cand ambreiajul este cuplat.
Daca ai nevoie de indrumari cu privire la modul in care sa actionezi frana de motor, iti prezentam, in continuare, cum functioneaza aceasta, care sunt beneficiile si cand sa nu o folosesti.
Cum functioneaza o frana de motor
Cand ridici piciorul de pe pedala de acceleratie, inchizi supapa de admisie a aerului si creezi un vid care restrictioneaza fluxul de aer catre cilindri. Acest vid, prin limitarea fluxului de aer, ofera o rezistenta mare la pistoane, care, la randul sau, incetineste motorul.
Cum se face frana de motor
Franarea motorului este un proces destul de simplu si probabil ca deja ai facut-o, chiar si neintentionat.
Imagineaza-ti ca exista un semafor in fata ta si mergi cu 60 km/h. mph. Daca vrei sa incetinesti treptat, opresti accelerarea si comuti in jos in angrenaje unul cate unul.
Asigura-te ca iti potrivesti turatiile in timp ce treci in treapta inferioara, indepartand usor piciorul de pe ambreiaj de fiecare data – acest lucru va preveni acel soc incomod.
Frana nu se va opri complet, astfel ca va trebui sa folosesti ambreiajul si frana pentru a opri complet. In acest fel, vei avea o uzura limitata a franelor, dar o oprire sigura!
Cand sa nu folosesti frana de motor
In unele cazuri, frana de motor ar putea sa iti indeparteze inutil atentia de la volan si de la drumul din fata, pe masura ce folosesti mana pentru a schimba vitezele. Retine ca nu ai lumini de frana atunci cand franezi motorul. In mare parte, nu va trebui sa iti faci griji pentru acest lucru, deoarece oricum vei incetini treptat.
Dar acesta este partial motivul pentru care nu ar trebui sa folosesti prima treapta de viteza la frana de motor de la viteze mari – te va incetini brusc, fara avertismente pentru alti soferi. Acest lucru va pune, de asemenea, presiune asupra angrenajelor si sincronizarii.
Beneficiile franei de motor
Exista cateva beneficii in utilizarea franei de motor, mai ales daca doresti sa iti pastrezi sa placutele de frana cat mai mult posibil, precum: reducerea franei de serviciu, imbunatatirea controlului vehiculului, prevenirea supraincalzirii franelor, economie de combustibil, aderenta mai buna, mentinerea motorului/transmisiei in parametri optimi, imbunatatirea eficientei energetice, reducerea zgomotului si vibratiilor.
Cu toate acestea, este important sa cunosti si sa utilizezi frana de motor corect, adaptandu-te la conditiile de drum si specificatiile vehiculului tau. Desi frana de motor este o tehnica valoroasa in multe situatii, aceasta trebuie folosita doar atunci cand este sigur si eficient sa o faci. Bazeaza-te pe franele de serviciu, adaptand viteza si stilul de conducere la conditiile de drum.
Desigur, poti lua oricand in considerare utilizarea componentelor de frana din dezmembrari auto, care poate fi o solutie viabila, ecologica si economica pentru intretinerea si repararea vehiculului tau.