Ce este cureaua de transmisie si ce se poate intampla daca se rupe?
Cureaua de transmisie conecteaza arborele cotit si arborele cu came, coordonand ciclul de functionare al unui motor cu ardere interna si asigurand aprinderea fiecarui cilindru la timpul potrivit.
Miscarea pistoanelor roteste arborele cotit. Rotatia arborelui cotit este transmisa prin cureaua de transmisie pentru a pune in miscare arborele cu came. Arborele cu came controleaza, apoi, activitatea supapei de admisie si evacuare.
Localizata in fata motorului si, de obicei, sub un capac, cureaua de transmisie, fabricata dintr-un material rezistent, pe baza de cauciuc, pune in miscare o serie de piese ale motorului masinii precum alternatorul, pompa de apa, compresorul pentru aer conditionat, pompa de servodirectie.
Apa, scurgerea de ulei, caldura excesiva sau murdaria de pe sosele sunt elemente care favorizeaza deteriorarea curelei de transmisie. Supusa constant la uzura excesiva, cureaua va ceda, iar, la un moment dat, se va rupe.
Defectiunea curelei de transmisie
Un motor modern poate fi un motor cu interferente sau un motor fara interferente. Un motor fara interferente ar putea supravietui unei curele de transmisie rupte fara prea multe daune, dar nu este si cazul unui motor cu interferente.
La motoarele cu interferenta, supapele si pistoanele ocupa aceeasi zona in cilindru, in diferite etape ale ciclului de ardere. Acest design riscant creste eficienta si puterea, deoarece volumul redus al cilindrului permite o compresie mai mare.
Cu toate acestea, o curea de transmisie rupta va impiedica arborele cu came sa deschida supapele in secventa, provocand o coliziune cu pistoanele si deteriorarea semnificativa a motorului. Daca se intampla acest lucru, costul de reparatie a motorului poate fi mare, deoarece este posibil sa fie nevoie sa inlocuiesti motorul sau chiar sa achizitionezi un vehicul nou.
Semnele unei curele de transmisie nefunctionale
1. Rateuri ale motorului. Daca cureaua motorului este uzata, aceasta va aluneca, facand ca cilindrul sa se deschida si inchida mai devreme — dand, astfel, rateu motorului, si provocandu-i daune catastrofale.
2. Ticait in interiorul motorului. Rolul curelei de transmisie este de a actiona arborele cu came si arborele cotit, cel din urma actionand tijele corectoare atasate de pistoane in camera de combustie. Rolul arborelui cu came este de a actiona culbutorii si ansamblul supapelor de chiulasa ce permit combustibilului sa ajunga in camera de combustie, eliminand gazele arse prin teava de evacuare. O problema la cureaua de transmisie poate produce acest ticait in interiorul motorului.
3. Scurgeri de ulei in partea din fata a motorului. Capacul curelei de transmisie este prins cu suruburi care, la randul lor, se pot slabi in timp. De asemenea, daca garnitura dintre capacul transmisiei si blocul motor este montata incorect, uzata sau crapata, se pot produce scurgeri de ulei. Astfel de scurgeri de ulei pot uza intr-un timp mai scurt cureaua de transmisie, supraincalzind motorul si ducand la reparatii mai costisitoare.
4. Mai mult fum si vapori decat in mod normal. Daca masina emite mai mult fum decat de obicei, exista sanse mari ca un arbore cu came sa fie defect. Deoarece arborele cu came controleaza iesirea gazelor de evacuare, o defectiune a curelei de transmisie poate intarzia sau restrictiona acest proces. In aceasta conditie, motorul trebuie sa functioneze mai mult. Din cauza acestei supraincarcari, masina emite mai multi vapori de evacuare decat de obicei.
5. Motorul nu porneste. Daca arborele cu came functioneaza defectuos, motorul nu poate aprinde combustibilul sau porni corect. Vei auzi motorul functionand atunci cand invarti cheia in contact, dar combustibilul nu se va aprinde complet. O curea de transmisie deteriorata afecteaza grav performanta arborelui cotit si a arborelui cu came, iar masina nu va porni.
Cand trebuie inlocuita cureaua de transmisie
Curelele de transmisie se rup, de obicei, in timpul condusului, caz in care trebuie sa opresti masina. De regula, cureaua de transmisie trebuie inlocuita la 65 000 km - 120 000 de km parcursi. Mai nou, insa, curelele de transmisie fabricate din membrana sau din cauciuc EPDM pot rezista chiar si pana la 160 000 km. In cazul in care producatorul nu specifica numarul de kilometri la care ar trebui inlocuita cureaua de transmisie, se recomanda verificarea ei odata cu reviziile periodice ale masinii.
Inlocuirea curelei de transmisie presupune abilitati mecanice, uneltele adecvate si urmarea intocmai a instructiunilor. Daca ti s-a rupt cureaua, o alternativa ideala, mult mai simpla si mai rapida, consta in achizitionarea unui motor din dezmembrari de la Dezmembraru – parcul auto cu piese originale, second-hand, testate, verificate, gata oricand de livrare, cu factura si garantie.