Cum sa iti dai seama daca alternatorul tau este pe punctul de a ceda
Alaturi de baterie si de regulatorul de tensiune, alternatorul, considerat inima unei masini, face parte din sistemul de incarcare auto.
Rolul acestei componente de baza in sistemul electric al masinii consta in alimentarea cu energie electrica a vehiculului – un proces care implica multa electricitate pentru pornirea motorului.
Atunci cand alternatorul este pe punctul de a ceda, se pot produce probleme mult mai mari, lasandu-te chiar blocat pe marginea drumului. Pentru a preveni acest lucru, testarea regulata la un service auto specializat este singura modalitate in ceea ce priveste siguranta.
Urmatorii factori importanti pot indica o problema cu alternatorul, defectiuni pe care le poti recunoaste prin observarea cu atentie a unor detalii sau semne specifice:
Lumina de avertizare a bateriei
Unul dintre primele semne ale unei curele de alternator slabite este lumina de avertizare a bateriei. O curea care nu a fost stransa bine va determina alternatorul sa se roteasca la viteze sub nivelul optim, ceea ce inseamna ca bateria nu va primi incarcarea constanta de care are nevoie atunci cand masina este in functiune. Drept urmare, pe tabloul de bord al autoturismului se va aprinde lumina de avertizare a bateriei, care anunta existenta unei probleme cu sistemul de incarcare. Cu toate ca defectiunile legate de cureaua alternatorului nu sunt singura problema care ar putea determina aprinderea luminii de avertizare a bateriei, o verificare mai amanuntita este recomandata pentru siguranta.
Sunete nefiresti
O curea de alternator slabita va scoate, adesea, zgomote de scartait la pornirea masinii, care vor disparea treptat, pe masura ce motorul se incalzeste. Astfel de sunete se datoreaza miscarii mai rapide a alternatorului, deoarece incarca bateria la pornirea masinii. O curea de alternator care nu este bine intinsa va deveni mai umeda si mai alunecoasa indeosebi in timpul vremii reci, creand un sunet de macinare intens la alunecarea de pe alternator. Verifica cu atentie cureaua alternatorului, daca observi un zgomot ascutit la pornirea masinii, pret de cateva secunde. Totodata, o curea constant slabita va emite un sunet nefiresc, permanent, cu ton ridicat.
Probleme cu luminile
Un alternator defect poate crea probleme electrice. Cureaua de alternator slabita sau care aluneca va provoca o tensiune cu varfuri si scaderi. Schimbarile de tensiune pot fi observate la faruri ori alte componente electronice, unde lumina va deveni mai intunecata, mai stralucitoare sau pulsatorie. Stingerea totala a luminilor este si ea o posibilitate atunci cand vine vorba de o curea de alternator slabita, insa probleme cu luminile ar putea anunta defectarea completa a alternatorului din cauza vechimii sale. Pentru a fi sigur ca problema este alternatorul, poti verifica daca luminile incep sa palpaie cand faci altceva ce atrage energie electrica, precum utilizarea geamurilor electrice, pornirea radioului sau reglarea sistemului de climatizare. Astfel, vei constata daca luminile palpaie in urma incarcarii suplimentare a sistemului.
Blocaj complet
Condusul pe o anumita perioada cu o curea de alternator alunecoasa sau slabita nu poate fi deloc benefic. Asta, deoarece componentele electrice consuma mai multa energie decat poate produce alternatorul. Prin urmare, masina se va bloca complet, iar tu vei ramane pe drum, avand in vedere faptul ca nu vei avea nicio sansa sa o poti porni cu o baterie complet descarcata. Iar o astfel de situatie te poate pune in mare pericol pe un drum aglomerat. Poti evita aceasta situatie acordand atentie acestui semn si altor semne de avertizare prezentate aici.
Baterie moarta
Cureaua alternatorului putin slabita poate incarca in continuare bateria masinii, dar nu suficient. Vei observa acest lucru la pornirea masinii, din cauza nivelurilor ridicate de putere necesare pentru pornirea motorului. Sunetul epuizat la demaror tradeaza o curea de alternator slabita. Daca vei continua sa conduci masina in aceeasi maniera, bateria isi va folosi propriile rezerve electrice pentru a alimenta masina, ceea ce o va lasa, in cele din urma, descarcata. Odata ce bateria este descarcata, este posibil sa nu mai poti porni masina fara a reincarca bateria.
Directie greoaie
Aproape toate masinile moderne au servodirectie. In timp ce unele modele de masina au o curea separata pentru pompa de servodirectie, unele modele utilizeaza cureaua alternatorului pentru a alimenta pompa. Aceasta inseamna ca atunci cand cureaua alternatorului este slabita, este posibil sa descoperi ca servodirectia incepe sa se defecteze, mai exact, ca directia sa devina mai dificila.
Daca te-ai hotarat ca trebuie schimbat alternatorul masinii tale, gasesti la noi alternatoare din dezmembrari verificate si pregatite pentru a fi montate. Vezi aici alternatoare din dezmembrari cu garantie si factura.