Care sunt principalele simptome ale unui EGR care urmeaza sa se defecteze
EGR reprezinta acronimul de la „Exhaust Gas Recirculation”, mai exact, recircularea gazelor de evacuare, iar piesa responsabila de asta este o supapa controlata electronic sau vacuumatic, in functie de caz.
O astfel de operatiune este necesara pentru a scadea temperaturile din camera de combustie, ca de altfel, pentru reducerea emisiilor de oxizi de azot (NOx) responsabili pentru:
- formarea smogului si ploilor acide;
- deteriorarea calitatii apei;
- promovarea efectului de sera;
- reducerea vizibilitatii in zonele urbane;
- acumularea nitratilor la nivelul solului care, la randul lor, pot altera echilibrul ecologic.
Functionare EGR
Reactia dintre azot si oxigen ce duce la formarea de oxizi de azot necesita temperaturi mai ridicate. Prin introducerea unei cantitati mici de gaze arse in galeria de admisie a motorului se poate obtine un „efect de racire” a procesului de ardere a combustibilului, temperatura din camera de ardere fiind sub 1500° C. Cantitatea de gaze arse introduse in galeria de admisie este de aproximativ 6-15% din total.
Un canal calibrat intre admisie si evacuare este creat pentru recircularea gazelor arse din galeria de evacuare in galeria de admisie. Insa circulatia gazelor trebuie controlata pentru a se evita efectul unui urias vacuum. Acest control se poate realiza prin sistemul EGR, despre care stim ca este o supapa controlata de un regulator vacuumatic la modelele vechi, de un sistem electronic la noile modele de masini cu supapa actionata electric sau motor pas cu pas si racitor pentru gazele recirculate.
Valva EGR va ramane inchisa atat timp cat motorul este rece si incepe sa lucreze cand motorul este in sarcina, iar temperatura in camera de ardere este ridicata.
Simptome ale unei supape EGR defecte
Un EGR defect este o problema destul de comuna in zilele noastre, indeosebi daca detinem o masina moderna, cu multe mii de kilometri la bord. Defectele valvei EGR pot fi diverse, insa printre cele mai frecvente simptome ori manifestari care ar trebui sa ne alerteze mentionam urmatoarele:
- Mers ingreunat
In cazul in care supapa EGR se blocheaza in pozitia deschisa, aceasta va limita cantitatea de oxigen atmosferic proaspat disponibil pentru motor la viteza mica, cauzand un mers in gol ingreunat, deoarece motorul se sufoca si se straduie sa arda in mod eficient amestecul de aer-combustibil. Totodata, acest lucru poate duce la depuneri de carbon negru pe bujii.
- Motorul merge greu la ralanti
Daca amestecul de aer-combustibil devine atat de dezechilibrat din cauza gazelor de esapamanet care sufoca motorul datorita unei supape EGR deschise, poate provoca chiar blocarea acestuia in timp ce este la ralanti. Acest fapt poate fi foarte deranjant daca va aflati in trafic aglomerat si s-ar putea dovedi chiar periculos in intersectii mari.
- Eficienta redusa a combustibilului si performanta slaba
Indiferent daca supapa EGR este blocata in pozitia deschisa sau inchisa, acest lucru va afecta echilibrul aer-combustibil, determinand motorul sa utilizeze mai mult combustibil decat in mod normal, pentru a obtine aceeasi putere. Veti simti acest lucru mai intai in pedala de acceleratie care va dura mai mult pana sa ajunga la viteza. Apoi, la buget, prin cheltuieli mai mari, deoarece motorul foloseste mai mult combustibil din cauza supapei defecte.
- Miros de combustibil
Un sistem EGR defect va forta motorul sa utilizeze mai mult combustibil pentru aceeasi performanta pe care ar produce-o daca EGR-ul ar fi functional. Avand in vedere faptul ca motorul utilizeaza, acum, mai mult combustibil in astfel de cazuri, din sistemul de evacuare vor fi eliberate mai multe hidrocarburi nearse. Este posibil sa simtiti acest miros in spatele masinii si chiar in cabina.
- Test de emisii esuat
Masina este supusa unui test de emisii atunci cand este nevoie de un ITP sau daca vi se cere sa faceti un control rutier. Intrucat nu resuseste sa recircule emisiile in mod corespunzator, cantitatea de gaze scapata pe teava de esapament va creste. De asemenea, in cazul in care suntem opriti pentru un control inopinat de catre RAR, ni se pot retine numerele de inmatriculare si talonul.
- Lumina de verificare a motorului
Automobilele moderne dispun de un senzor care monitorizeaza performanta supapei EGR. Atunci cand lucrurile nu mai functioneaza in mod corespunzator, se aprinde o lumina de verificare a motorului in bord. Martorul de bord asociat cel mai frecvent cu o problema a supapei EGR este un cod P0401, insa exista alte cateva coduri diferite ce pot anunta o problema cu supapa EGR.
- Functionarea zgomotoasă a motorului, cu detonatii la turatii reduse
Daca supapa EGR ramane blocata in pozitia inchisa, aceasta poate duce la o acumulare de caldura in interiorul motorului, ceea ce poate determina aprinderea prematura a amestecului de aer si combustibil. Aceasta ardere timpurie, vizibila, indeosebi, la turatii mici, poate cauza functionarea zgomotoasa a motorului.
Ignorarea acestor semne de defectiune poate determina:
- EGR blocat pe pozitia deschisa: motor care functioneaza intr-un regim dezorganizat de turatii, sau chiar oprirea acestuia in timp ce ruleaza.
- EGR blocat pe pozitia inchisa: gazele arse nu pot intra in sistemul de admisie, lucru care va afecta intregul circuit prin acumularea particulelor de carbon.
- EGR infundat: o supapa cu depuneri de carbon peste limite normale determina temperaturi mari in circuitul de admisie, motorul se va deregla, iar consumul si emisiile de dioxid de azot vor fi foarte crescute.
In cazul in care va confruntati cu astfel de probleme la masina, va recomandam sa mergeti intr-un service auto pentru remedierea lor.
Daca service-ul auto a constatat ca supapa EGR este problema, gasiti pe dezmembraru.ro peste 100 de valve EGR provenite din dezmembrari. Toate EGR urile sunt verificate, demontante si gata de livrare.